Thursday, 21 July 2016

The Queen's Revival

There's a girl in a city, wandering alone with her tiny high heels. 
She loves herself more than a Gucci. 
She treats herself with highest dignity. 

There's a timid girl whom you just knew. 
To her you're just a curious guy. 
She treats you like she already knew. 
That you were the type she had always admire. 

More days passed as the clock ticks. 
More time spent as fast as a flick. 
To you she's just a small matter like a bloody tick. 
But she's able to suck your blood till you no longer thick. 

What matters most is how she's treated. 
Once threatened with love, she'll never defeated. 
She accept the fate that she's being cheated. 
But She's blessed with strength for being kind-hearted. 

Oh mighty soul of a tiny girl. 
Who Wanders alone with a motivation. 
In high heels she runs her own world. 
To keep improving herself, to be an inspiration. 

As you know her more you'll be bored. 
She's ugly as fuck but she never cares. 
The longer the time, everything might seems odd. 
All she wanted to do is to breathe some more air. 

You can left her alone with her drooling tears. 
She'll cry a week but stand stronger the next years. 
She'll be better one day for the one who will sincerely care. 
Of course not for you, she'll kill you- beware! 

Wednesday, 20 July 2016

Oh Please Brain, Overrule My Damn Stupid Heart.

Have you eat with your tears drooling into your plate? 
Have you ever been trying so hard to stop that tears you've never being the cause of it? 
Have you ever moving on life without leaving your pillow wet before your eyes shut to sleep? 

No? Anya? 

Sometimes being strong is not enough. 
Gosh some people are too good at sprinkling salts on active wound. 
At all times, being listened to is the best therapy one can get. Listen, don't judge. 

Your appearance is to be noticed. 
Your personality is meant to be appreciated and understood. 
Your strength is to be maintained and your weakest spot must be hidden somewhere not a breathing person knows. 

Told you. I write best when I'm broken enought to write. If it was just a drop or two, the writing won't work. 
Maybe it needs like an ocean of tears where there's pool inside the eyelids. When they no longer can hold them, the pool broke into streaming waters across the blushed cheeks. 
The lungs expand bigger when you're crying. Your heart beats faster. 
Your vessels dilate, your face is turning red. Your facial muscles contract more making ugly expressions that no one can bear watching. 

We all have gone that precious moment. The moment when we only got our two feet to stand on where nobody could do anything to change what had happened. 

Indeed, His plan is for you. His solution is also made available for you. 
Just in case you forgot, He will always be there for you, at limitless time, boundless communication, in any languange and at how vulnerable and indefensible you are. 

Have faith baby. 
Your time is about to come. Keep on hoping. 


Wednesday, 13 July 2016

Story of Me and Apek Warfarin. [Gua Tak Lupa Lu Uncle!]

| Sehari sangkutan MTAC Warfarin | 

Seorang pakcik Cina datang bertemu pegawai farmasi. Temu bual berjalan seperti kebiasaannya. Aku berdiri di tepi, observe. Setiap pertanyaan pegawai, aku take note. 

PF: pakcik ada tanda-tanda pendarahan tak? Gosok gigi berdarah ke, najis gelap hitam hitam ke, atau lebam-lebam? 
PC: gua tarak berdarah punya. Gua gosok gigi pun tak darah. Musti loh. 
Pegawai kurang mengerti tutur katanya yang sedikit tenggelam. Aku pun sukar fahami pada mulanya. Lama aku interpret. 
PF: betul tak berdarah bila gosok gigi? 
PC: ya lah. Sini tengok gua gosok macam mana. (Sambil tolak keluar gigi palsunya dengan lidah) 
Aku: (luruh jantung aku. Haha) sengih aku - mudah terhibur. 

Temu bual bersambung lagi. Tentang dos Warfarin yang pernah missed, pemakanan sayur hijau, warna pil apa, makan bila dan hari apa. Semua. 

PF: pakcik ada rasa pening-pening, mual rasa nak muntah atau sesak nafas tak? 
PC: Alhamdulillah tak. Gua rasa okay ja ma. Alhamdulillah. 
Pegawai dengan aku dah pandang satu sama lain. Pakcik Cina ni berpakaian seperti Apek Cina lain. Short dan tshirt. Pegawai tanya, uncle ni Melayu ke Cina. Dalam kepala aku dah betulkan soalan pegawai "tanya la muslim ke, bukan melayu ke tidak" melayu cina tu bangsa, bukan penentu agama. 
Pakcik tu jawab "gua cina la". Pegawai pandang aku lagi, kerut-kerut dahi. Aku sengih tunjuk gigi sambil henjut-henjut bahu menyampai maksud bahawa aku tak tahu. 

Bila usai, pegawai sedang mengira dos baru. Mungkin perlu intervention apabila bacaan INR nya tingtong. 

PC: lu tau, dalam dunia ni kita tak lepas itu. (Tangannya menunjuk bentuk tangga. Ada tujuh lapis dia kata) lu tau ka ini apa?  
PF dan aku: geleng kepala. 
PC: lu tau, kita kena percaya kepada Al-lah. Dia saja tuhan kita. Kita buat apa saja dalam dunia, nanti mati kita kena jawab oh. Mana boleh lari. Musti kena bertanggungjawab. Tengok, lu orang ta faham. 
Wah masa ni aku dah bertentang mata dengan apek cina ni. Meremang bulu roma dia bila dia menyebut frasa seolah-olah syahadah. Tapi aku keliru. Entah ya entah tidak. Dia sambung, 
PC: kat dunia ni jangan la buat baik sebab nak tunjuk orang. Semayang jangan depan orang. Semayang, cari tempat bersih-bersih, semayang. Kita buat baik, kita dapat pahala. Kita buat tara baik aa, jahat sama orang sama binatang, ohh nanti kena jawab oh mana boleh lepas. Tunjuk lagi gaya tangga. 

Okay sekarang aku faham. Tujuh lapis neraka. 
PC: lu tau ka apa? 
Aku: senyum, angguk kepala. 
PC: naa bukan semua orang boleh faham. Lu faham dia tara faham. (Sambil tunjuk pegawai. Padahal pegawai tu sibuk kira dos baru.) kita tak boleh kata orang macam-macam. Dia pakai macam mana, dia buat apa, kita tak boleh kata (judge) sama dia. Kita tak tahu, itu Al-lah tahu. 
Aku: mana Uncle tahu? 
PC: lu jangan tanya gua mana gua tahu. Gua taboleh cakap. Nanti itu satu badan gua meremang. Lu tengok, naik bulu tangan. (Dia menyapu tangan kakinya yang kelihatan tegak bulu-bulunya) 

Aiyoo uncle. Aku tak tahu mahu respons apa selain mengangguk, mengiya. Dalam akal, terima apa yang baik, interpret hanya yang baik. Ada betulnya apa yang dia sampaikan, ada juga keraguan dari sudut pandangan aku sendiri. 

Uncle, saya doa uncle dapat hidayah. Jika benar Uncle beraqidahkan Islam, yakni Allah sebagai tuhan yang satu tanpa sekutu, semoga Uncle mampu praktikkan apa yang sebenarnya Islam. 

Tak semestinya yang mengingatkan kita itu, sesaudara Muslim. Ada juga yang bukan Muslim tetapi menerangkan tentang Islam kepada kita. Skop Islam itu luas lagi menyeluruh. 
Allah tunjuk, menggunakan segala bentuk makhluk. 
Cuma kita, kita yang perlu buka mata, buka hati untuk menerima. 

Sekian, 
Miss Aimi Noor. 🙆🏻

Monday, 4 July 2016

Cliché!

Jika malam ini kita tidur dalam keadaan berdukacita, semat dalam dada yang esok mungkin bahagia.

Jika malam ini kita diruntun rasa kecewa, ingat dalam jiwa bahawa setiap takdirnya tiada yang sia-sia. 

Orang senang berkata tanpa dia merasa. 
Lidah mudah menikam tanpa sedar tikaman itu terlalu dalam. Langsung tersemat hingga terganggu amygdala nya. Terusik emosinya.  
Aku ingat! 

Bila kita merasa terlalu hilang, terlalu jauh tanpa arah, doa lah. 
Cuma doa yang mampu membantu. 
Ingatlah Dia, cuma Dia yang akan tumpu. 
Seandainya malas merayu, atas rahmatnya juga perjalanan kita diteruskan. 
Jadi jangan berlagak dengan Tuhan! 

Doa. Dia dengaq. 
Doa, meskipun Dia sudah tahu. 
Doa, walau kali ke seribu. 

Peringatan cliché , tapi hang yang tak ingat-ingat. 
"Hang" tu sapa? 

Bila aku tunjuk hang tu, maksudnya hang la. Yang lagi empat jari tu menghala kat aku jugak. Aku aku aku dan aku. 

*hang sabaq sat*